יום שני, 7 בפברואר 2011

חורף חם ווירוס גם

סוף סוף קצת גשם. אשליה של חורף בארץ שנראה כאילו המדבר מתקדם לעומתה. הפוסט הזה יוצא בימים קצת יותר רטובים, אבל זו אחת הפעמים הבודדות שבהן המטריות יצאו מהארון. עד לפני שבוע הכל היה פה חם ויבש, משעמם.
רק הוירוסים והחיידקים לא שמעו על הקיץ-סתיו-אביב המתמשך. הם פה תמיד.
שנה שעברה קראו להם "שפעת חזירים". שנה לפני כן, הם היו "שפעת עופות". היו גם שמות קודמים, וכל מיני וריאציות על הנושא, וגלגולים מגלגולים שונים. האמת, זה לא ממש משנה. מה שמשנה הוא, שחלקנו חולים בכל דבר חדש/ישן וכל הזמן, וחלק אחר- לא מזיז לו כלום מזה. מה קובע מי יחלה במה, מתי, ובאיזו עצמה?
לכאורה התשובה מאד ברורה. מי שהמערכת החיסונית שלו חזקה יותר, יתמודד בקלות רבה יותר. מי שהמערכת החיסונית שלו חלשה יותר- חשוף לחולי רב יותר.
מערכת החיסון היא מערכת טבעית, שבאה "בילד-אין" בתהליך הייצור שלנו. לרשותה עומדים כלים שונים, שהיא יודעת להפעיל על פי הצורך. למשל, בלוטות הלימפה, שחלק ממה שהן יודעות לעשות זה למנוע את מעברם של פתוגנים (חיידקים ווירוסים) אל מחזור הדם. טמפרטורת הגוף גם היא חלק ממערכת החיסון וגם העור.
כשהמערכת החיסונית עובדת כמו שצריך, מתבצעות בגוף אין-ספור פעולות ביו-כימיות שונות. בגדול הפעולות האלה נחלקות, כמו כל דבר בחיים, ל-3 קטגוריות עיקריות:
1.    לזהות את האויב
2.    לגייס כוחות כדי להלחם בו
3.    לתקוף את האויב
כדי שמערכת החיסון תוכל לבצע את הפעולות האלה, היא צריכה להיות חזקה.
ישנם מצבים שבהם מערכת החיסון חלשה. אפשרות ראשונה היא, שמערכת החיסון חלשה מסיבות מולדות. מצב זה נדיר יותר, ולא ארחיב על זה כאן.
האפשרות השנייה היא (זה המצב היותר שכיח), שהיא נחלשת בגלל אורח חיים. לתוך הקטגוריה הזו אפשר להכניס את כל מה שקשור ללחץ, "עבודה מרעילה", תזונה לקויה, חוסר שינה, שימוש בתרופות.

כשמערכת החיסון נחלשת, הגוף משדר לנו סימנים שמשהו השתבש. בדרך כלל לא צריך בדיקות דם בשביל להבין את זה. רק להסתכל, ולדעת לקרוא את הסימנים.
הסימנים השכיחים שבדרך כלל ניתן לראות יהיו קשורים לשינה לא אפקטיבית, לתופעות כרוניות שונות, לאקזמות ופטריות, להדבקות במחלות לעיתים קרובות.  
הדבר הכי חשוב שכדאי לקחת מהפוסט הזה הוא, שאת רוב התחלואה ניתן למנוע. במובנים הומיאופתים מניעה היא לאו דווקא נטילה של תכשירים ו/או תוספי מזון שונים, והיא גם לא בהכרח לשתות מרק עוף.
מניעה בעיקרה היא לסגל אורח חיים תומך בריאות, ולסמוך על מערכות הגוף שלנו, שנוצרו לשם כך, שהן תדענה מה לעשות אם יידרשו לפעולה.
ואם כבר חולים, מה עושים?
קודם כל, לתת לגוף לעשות את העבודה. לאפשר לו להעלות חום (על חום אדבר בנפרד בעתיד)- בגדול אומר, שכאשר החום עולה, זרימת הדם מואצת, ואיתה מוסעים במהירות רבה יותר תאים לבנים אשר יודעים להלחם בפולשים.
לא לעצור שלשולים וליחה.
לא לאכול הרבה, כדי לא להעמיס על המערכת.
לישון.
חורף חמים ובריא לכולנו J

3 תגובות:

  1. באמת, ורד
    תני לנו עוד "בשר" זה מרתק!
    לא בהכרח מרקעוף, אבל גם, לא? את לא מאמינה בכמה תרבויות חוץ מהידישאית זה נחשב המחזק האולטימטיבי.
    אפילו אחרי לידה. (בחיי שבספטמבר אחד, חם ומהביל, הגיע חמותי עם מרק עוף אחרי הלידה של בכורי :-))

    זה מחמם את הלב ♥

    סיגל

    השבמחק
  2. מרק עוף זה אחלה, לטעמי. אבל אני אצטט את המורה שלי לתזונה טבעית ששאל אותנו, האם היינו מוכנים לשתות את מי האמבטיה שלו (או של כל אחר), ועוד לחשוב שזה בריא לנו. כנראה שלא. אז למה את אלה של העוף אנחנו כן מוכנים?
    טוב, אני כותבת את זה עם הרבה חיוך, כמובן. ובכל זאת, נקודה למחשבה.

    השבמחק
  3. מרק עוף זה בהחלט כיף גדול בחורף הקר, שחוזרים מהעבודה אחרי יום מעייף.. אבל תכלס אני מחפשת חיזוקים גם ממקומות אחרים.
    אז סיגל- ראיתי כתבה מעניינת באתר סולגר שאפשר להוסיף גם קצת ויטמינים ולאכול מרק. אז הנה לכם: http://www.solgar.co.il/?CategoryID=225&ArticleID=825
    מרק חם פלוס מולטי ויטמין- ואני מקווה להשאר בריאה החורף

    בריאות לכולנו
    עדידה

    השבמחק